Katutaidetta
Katutaide jakaa mielipiteet. Joku pitää siitä ja joku tuomitsee sen. Kuitenkin suurkaupungeissa katutaide elävöittää ympäristöä ja katuja. En hyväksy tageja arvotalojen seinissä, mutta hyvin tehdyt graffitit jossain kulahtaneessa seinässä lähiössä piristävät kummasti kaupunkikuvaa. Myös aristokraatit ja ylhäiset ovat aikojen saatossa hakanneet tyhmästi nimikirjaimia ja nimiä jääkauden muovaamiin kallioihin.
Mulla on vähän väljempi käsitys katumuodista. Lasken siihen piissien ja muraalien lisäksi myös kauppojen julkisivut. Helsingissä parhaimmat ja persoonallisimmat kauppojen julkisivut hävisivät 1970-luvulla. Sama trendi on menossa Pariisissa, mutta onneksi siellä tulee vastaan vielä persoonallisia julkisivuja, kun jaksaa tarpeeksi kävellä ja mittailla mukulakiviä.
Ihailen suurkaupungeissa myös ovia ja niiden saranoita, kahvoja ja ovennuppeja. Miten vaativasti aika on kuluttanut puun ja maalin ovenkahvan ympäriltä.
Kuvasin kadulla myös "Konnyn" tekemää katutaidetta. Googlettamalla löysin lisää kuvia "Street art on Konny". Konny osaa kuvata tunnetta ja tuoda eloa kaduille.
Katutaidetta ei ole helppo säilyttää tuleville sukupolville. Seinät on kaadettu tai katutaiteen päälle on maalattu tai tehty muita tageja. Kuitenkin katutaide elää pidempään jos haluamme niin.
Pasaasit voivat huonosti. Parisissa on noin 20 pasaasia. Sieltä tapaa hienoja julkisivuja liikkeillä ja hotelleilla. Kuitenkin suurin osa liikkeistä voi huonosti. Jotkut erikoisliikkeet pärjäävät hyvin, mutta ravintoloissa ei ole paljon väkeä. Kadulla kymmenien metrien päässä on ravintolat täynnä, mutta sisällä pasaasissa on vain muutama ihminen. Ihminen on laumaeläin.
Stern Graveur oli lähtenyt Passage des Panorams pasaasista, joka löytyy 11. Boulevard-Montmartre, Merto Richelieu-Drouot. Liike oli tullut pasaasiin vuonna 1849. Laadukasta paperitavaraa myynyt liike oli muuttanut eri paikalle. Minua jäi mietityttämään, mikä oli muuton syynä? Hiipunut kauppapaikka, kiinteistön huono kunto vai vuokratason hallitsematon nousu? Kuka perustaisi historiallisten kauppojen julkisivu museon?
Panorama-pasaasia vastapäätä on toinen pasaasi Passage Jouffroy. Sieltä tulee ostettua aina jokin kirja. Sisäänkäynti Museo Grevinin vierestä. Osoite 0, rue de la Grande- Bateliére. Metro Richelieu-Drouot. Kannattaa käydä.
Yksi mukava Folk art-aiheinen katutaide löytyi viikon aikana. Louvren The Carrousel du Louvren Shopping Centerissä. Se oli tehty pienistä helmistä. Antoi kummasti potkua pimeään kohtaan tunnelissa. Montakohan tuntia sen tekemiseen oli mennyt?
Tarvitsemme katutaidetta, vaikka emme arvostaisikaan sitä. Kuitenkin tiedostamme varmasti sen läsnäolon, vaikkemme haluaisikaan sitä. Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Arvostatko eläviä ja persoonallisia katuja vai tunteettomia betonisia kauppakeskuksia? Pyydän anteeksi johdattelevaa kysymystäni.